10 gode messeråd

10 gode råd til at skabe større opmærksomhed omkring din stand og tiltrække flere besøgende.

En messe er den ultimative mulighed for at promovere dit brand, generere salg og opbygge værdifulde forretningsrelationer.

Men det kræver en grundig planlægning og forberedelse. Her får du en to-do-liste, der vil hjælpe dig med at maksimere din succes som udstiller på messe eller som vært ved en konferrence.

Fra fastlæggelse af mål og design af messestanden til markedsføring, lead generering og opfølgning, vil disse punkter guide dig gennem alle nøgleaspekter af din messeindsats.

Så gør dig klar til at give dine kunder og kundeemner en mindeværdig og effektiv messeoplevelse!

 

Fastlæg dine mål, budget og logistik:

Definer klare mål for din messeindsats. Ønsker du at generere salg, indsamle leads, skabe opmærksomhed omkring dit brand eller lancere et nyt produkt? Vær specifik og målrettet med dine mål, og gør klar til at evaluere på dine mål efter messen.

Udarbejd et budget for din messeindsats, der inkluderer udgifter til standleje, design, markedsføring, rejseomkostninger og logistik. Sørg for at have styr på alle praktiske detaljer såsom udstyr, forsendelser og logistikplanlægning i god tid.


Design af messestand:

Planlæg og design din messestand i god tid. Tænk over layout, branding, skiltning, produktdisplays og interaktive elementer, der vil tiltrække og engagere besøgende. Spørg messearrangøren om, hvor meget hjælp du kan få derfra.

 

Materiale og markedsføringsmateriale:

Sørg for at du har professionelt og informativt materiale som f.eks. brochurer, visitkort, flyers og kollektionsprøver. Det er vigtigt, at du gør brug af "giveaways" på din stand. Det er meget lettere at skabe kontakt med gæster i gangene, når du har et produkt i hånden, som du tilbyder de besøgende. Giveaways kan være alt lige fra en pakke tyggegummi med dit logo/budskab, til en taske med kataloger. Du kan finde inspiration HER.

Vær sikker på, at det du deler ud afspejler dit brand og tydeligt kommunikerer dine budskaber.

 

Lav en konkurrence:

Byt et visitkort eller scan de adgangskort gæsterne har om halsen og lad de besøgende deltage i en lille konkurrence. Her er et par forslag til simple konkurrencer med stor stop-effekt.

  1. Gæt antallet: Fyld en gennemsigtig beholder med logobolsjer og lad folk gætte antallet. Den person, der kommer tættest på det korrekte antal, vinder en præmie.
  2. Hurtig puslespilsudfordring: Få lavet et simpelt puslespil med billede af en produktnyhed og lad besøgende løse det så hurtigt som muligt. Den person, der løser puslespillet på kortest tid, vinder en præmie. Dette kan være en god måde at engagere folk og få dem til at tilbringe tid på din stand.
  3. Fotoopsætningskonkurrence: Opsæt en sjov og kreativ fotoopsætning ved din messestand, f.eks. med en baggrund og rekvisitter. Du kan opfordre folk til at tage billeder og dele dem på sociale medier med et bestemt hashtag og dit messestand/navn. Vælg en tilfældig vinder blandt deltagerne, og beløn dem med en præmie.
  4. Quiz: Lav en kort og simpel quiz, f.eks. brug Lead Scan App`en, hvis messen leverer den, med spørgsmål relateret til dit firma, produkt eller industrien generelt. Lad folk besvare spørgsmålene, og dem der har flest korrekte svar, kan deltage i en lodtrækning om en præmie eller få en mindre præmie med det samme.
  5. Straffespark eller straffekast: Lad den bedste spiller få en præmie! Opstil f.eks. en gl. tørretumbler på din stand. Marker et punkt i en afstand af ca. 3 meter, og lad besøgende få 3 skud/kast til at ramme bolden ind i tørretumbleren. Lav en scoretavle, hvor deres navne noteres. Ved slutningen af messedagen kan vinderen hente sin præmie på din stand. Husk at notere spillernes mobilnumre så du kan sende en sms.

Du kan selv udvikle og finpudse disse forslag, og husk at enkle konkurrencer med ”kontant” afregning dvs kunden får sin præmie med det samme, har stor værdi.


Træn dit messepersonale:

Træn dit messepersonale til at være imødekommende, vidende, engagerende og koncentrerede om opgaven. De skal ikke gemme sig bag en pc eller en telefon, men være i stand til at besvare spørgsmål, præsentere dine produkter/tjenester og skabe positive oplevelser for besøgende.

 

Lead generering:

Du bør udvikle en strategi til lead generering og indsamling af besøgendes kontaktoplysninger. Hvis messen tilbyder det, skal du bruge messens Lead Scan app til at indsamle information om de kunder, du taler med. Brug QR koder på giveaways. Link QRkoden til din webside med tilmelding til nyhedsbrev.

 

Markedsføring og promovering:

Promover din deltagelse på messen på forhånd via sociale medier, din hjemmeside og nyhedsbreve. Brug hashtags, del sneak peeks og inviter potentielle besøgende til din messestand. VIGTIGT, messearrangøren stiller ofte gratis reklameplads til rådighed, f.eks. udstillerliste og udstillersider, hvor du kan promovere produkter og virksomhed. Husk at gøre brug af det.
Et andet godt fif er, at oprette en landing page på dit website, som f.eks. kunne hedde: Messer.
På en landing page kan du samle alle informationer, om de messer du deltager på. Det betyder, at du i al din øvrige markedsføring, uanset hvilke messer du vil markedsføre, kun skal linke til én side og du sparer en masse tid på at opdatere din hjemmeside.

 

Planlæg demonstrations- og præsentationstider:

Fastlæg tider til demonstrationer og præsentationer af dine produkter/tjenester. Tiltræk besøgende ved at tilbyde værdifuld information og visning af, hvordan dine løsninger kan løse deres problemer.

 

Målrettet opfølgning:

Planlæg, hvordan du vil følge op på de indsamlede leads efter messen. Vær proaktiv og personlig i din opfølgning for at fastholde interessen og konvertere potentielle kunder til faktiske salg.

 

Evaluer succes:

Efter messen skal du evaluere din indsats og resultater. Analyser dine mål i forhold til de opnåede resultater, og identificer områder, hvor du kan forbedre dig til fremtidige messer.


En journalist kommenterede engang en kendt fodboldspiller der scorede mange rigtig mange mål, med at "han jo også var heldig, med alle de mål han scorede".


Fodboldspilleren svarede:

"Ja, det er rigtigt, men jeg øver mig også på at være heldig, rigtig mange timer, hver dag".


Sagt på en anden måde:

At udstille på en messe må aldrig blive rutine.

Nye produkter - Nye messesteder - Nye kunder - Nye spørgsmål.
Disse punkter vil hjælpe dig med at planlægge og udføre en succesfuld messeindsats og sikre, at du er godt forberedt på alle aspekter af din messestand.